Over Stichting Acutis

Onze missie

Stichting Acutis heeft als doel om de liefde voor de Eucharistie in Nederland nieuw leven in te blazen. Dit middels goed ondernemerschap en een moderne aanpak.

​​Wij zijn gericht op (1) evangelisatie, (2) catechese en (3) het aanbieden van nieuwe tools.

Geschiedenis en achtergrond

Stichting Acutis is een in 2022 opgerichte stichting met als doel om de liefde voor de Eucharistie nieuw leven in te blazen. De stichting is vooral gericht op de verkondiging/evangeliseren van de Eucharistie in Nederland. Stichting Acutis doet dit middels goed ondernemerschap en een moderne aanpak. Bij Stichting Acutis zijn wij niet bang voor een grootse aanpak en zetten we ons volledig in voor een Nederland die een liefde voor de Eucharistie ontwikkelt.

​De stichting is enerzijds opgericht om ongelovigen bekend te maken met de Eucharistie en anderzijds voor gelovigen, om hun geloof te sterken.

​Stichting Acutis is vernoemd naar de zalige Carlo Acutis. Carlo Acutis zijn slogan is dan ook “The Eucharist is my highway to heaven”. Acutis toonde een enorme liefde voor de Eucharistie en is vooral bekend om zijn tentoonstelling over verschillende Eucharistische wonderen.

​Stichting Acutis volgt zijn voorbeeld in de verkondiging van de Eucharistie.

​Zie voor meer informatie over de tentoonstellingMIRACOLI EUCARISTICI

Over Carlo Acutis

The Eucharist is my highway to heaven!

Carlo Acutis werd geboren op 3 mei 1991 in Londen, Verenigd Koninkrijk, maar verhuisde op jonge leeftijd naar Milaan, Italië, waar hij opgroeide. Op zeer jonge leeftijd toonde hij al een diepe liefde en devotie voor het katholieke geloof. Zijn moeder, die zelf niet bijzonder religieus was, zei dat hij haar geloof had verdiept.

​Een van zijn meest opvallende acties is dat hij op 11-jarige leeftijd een website begon te ontwikkelen die “Eucharistische wonderen” uit de hele wereld catalogiseerde. Deze website, die honderden wonderen documenteerde, werd een bron van inspiratie voor veel mensen over de hele wereld.

​Carlo stond ook bekend om zijn vriendelijkheid en vrijgevigheid, in het bijzonder aan de daklozen. Hij had een diepe toewijding aan de Eucharistie, die hij omschreef als “mijn snelweg naar de hemel”.

​In 2006 werd bij Carlo leukemie vastgesteld. Ondanks zijn ziekte bleef hij zijn geloof belijden en anderen inspireren. Hij overleed op 12 oktober van hetzelfde jaar op 15-jarige leeftijd.

In 2013 begon het proces van zijn zaligverklaring. Carlo werd op 10 oktober 2020 door Paus Franciscus zalig verklaard. Dit maakt hem een van de meest recent zalig verklaarde personen binnen de katholieke kerk. Hij staat bekend als de “patroonheilige van het internet”.

Zie voor meer informatie over Carlo Acutis: Levensverhaal: Carlo Acutis, 15 jaar en zalig verklaard

Ons team

Ontmoet het team achter Stichting Acutis!

Jaarverslag

Klik op de knop hieronder voor het meest recente jaarverslag van Stichting Acutis!